Megszólalnak a trolik és a buszok
Hamarosan minden járművön elérhető technológiai fejlesztés könnyíti meg a látássérült emberek számára a fővárosi közlekedést. A vak, gyengén- vagy alig látó utasok eddig a járművezetőktől kaptak tájékoztatást egy-egy járatról, a Budapesti Közlekedési Központ 2023-ban elkezdődött fejlesztésének köszönhetően azonban már közlekedési távirányítóval a járművek külső hangszóróin keresztül tudják „bemondatni”, hogy melyik járat mely megállóba érkezik, és merre indul tovább. A fővárosban közlekedő járművek jelenleg több mint felén már elérhető a szolgáltatás, de a BKK elkötelezett amellett, hogy a jövőben valamennyi járműre kiterjessze ezt a funkciót. A tervek szerint év végéig minden, a fővárosban közlekedő trolin, 2025 végéig pedig minden fővárosi buszon elérhető lesz a technológia – jelentette be a társaság a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából – értesült az OBJEKTÍV Hírügynökség a Budapesti Közlekedési Központ közleményéből.
Könnyebbé teszi a látássérült emberek fővárosi közlekedését a Budapesti Közlekedési Központ. A társaság a fogyatékossággal élő emberek világnapja (december 3.) alkalmából bejelentette, hogy célja, hogy 2024 év végéig minden Budapesten közlekedő trolibuszra, 2025 végéig pedig minden autóbuszra kiterjessze azt a – fővárosi járatok egy részén már jelenleg is elérhető – szolgáltatást, melynek segítségével a megállókba érkező jármű igény esetén bemondja, hogy melyik járat és milyen irányba közlekedik, a megállón kívül pedig elismétli az utastérben a következő megálló hang lejátszását, az átszállási lehetőségeket, forgalmi változásokat és a villamosokon az ajtónyitás irányát is.
„Az esélyegyenlőség megteremtése, a fogyatékossággal élő emberek közlekedési feltételeinek javítása nem egyszerűen fejlesztés, hanem civilizációs kérdés. Budapesten mindenki teljes joggal várja el, hogy méltó módon, önállóan, akadályok nélkül tudja használni a város szolgáltatásait, jelen esetben a közösségi közlekedést. Budapest akadálymentesítése egy nagyon hosszú út, de most fontos lépést teszünk azzal, hogy a vakok, gyengén- és aliglátók év végétől minden trolin, a jövő év végétől pedig minden buszon akadálymentesen tudnak majd utazni – mondta el Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a világnap kapcsán.
Egy gombnyomással megannyi funkció
A vak, gyengén- vagy aliglátó utasok eddig a járművezetőktől kaptak tájékoztatást egy-egy járatról. A BKK fejlesztésének köszönhetően egy úgynevezett VIAR (Visually Impaired - Access Receiver) – technológiát, vagyis egységes frekvencián üzemelő jelvevő egységet telepítettek a járművekre, így a hangos tájékoztatást ezentúl a látássérült emberek a már évek óta bevált, és számukra személyes használatra igényelhető vagy kedvezményes áron megvásárolható közlekedési távirányítóval tudják elindítani. A közlekedési távirányítók eddig is nagyban segítették a vak, gyengén- vagy aliglátó utasok önálló közlekedését: a közúti gyalogos jelzőlámpákat, a BKK FUTÁR közterületi kijelzőket és peronhangosító eszközöket, valamint az M3 és M4 metróállomások mozgólépcsőit is képesek vele megszólaltatni.
„Nagyon örülünk a „Beszélő buszok” projekt kiterjesztésének, hiszen ez ismét egy olyan fejlesztés, amely nagy mértékben segíti az önállóságunk visszaszerzését a mindennapi közlekedés során” – mondta el Benedek Zoltán, az MVGYOSZ akadálymentesítési referense.
Bovier György a Fővárosi Közgyűlés esélyegyenlőségért és akadálymentesítésért felelős tanácsnoka, a Tisza Párt fővárosi képviselője a BKK fejlesztésével kapcsolatban úgy fogalmazott: \"Bár még sok a tennivaló a teljes körű akadálymentesítés érdekében Budapesten, így a közösségi közlekedésben is, a „beszélő járművek” egy újabb lépés ennek irányába, ami segítheti a vak, gyengén és aliglátó utasok közlekedését. Az ilyen és ehhez hasonló akadálymentesítési fejlesztések nemcsak magáról a közlekedésről szólnak, hanem esélyteremtésről, egy automatikus integráció megalapozásáról, a lehetőségről, hogy a fogyatékossággal élő emberek eljussanak a munkahelyükre, elvigyék gyermekeiket óvodába, iskolába, moziba, könyvtárba, színházba, sporteseményekre, vagyis, hogy hasonló életet tudjanak élni, mint bárki más ebben a városban. Én képviselőként a közgyűlésben, valamint Budapest esélyegyenlőségért és akadálymentesítésért felelős tanácsnokaként ennek a területnek az előremozdításáért fogok dolgozni együttműködve képviselőtársaimmal, a fővárossal és az érintett vállalatokkal, így a BKK-val is”.
Egyre inkább hozzáférhető a fővárosi közösségi közlekedés
„Kiemelt feladatként kezeljük az esélyegyenlőség elősegítését a közlekedésben. Ennek a törekvésnek az egyik eredménye, hogy idén év végére minden trolibusz, jövő év végére pedig minden autóbusz megszólaltatható lesz a látássérült utasok számára” – hívta fel a figyelmet Dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója a világnapon. Hozzátette, a társaság elkötelezett amellett, hogy a jövőben is esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével fejlessze a közösségi közlekedést, ennek érdekében a BKK komoly lépéseket tett az elmúlt években: mára a fővárosi autóbuszok és trolik majdnem mindegyike alacsony padlós, és a jövőben is bővül az akadálymentes járművek száma, valamint folyamatosan létesülnek akadálymentes megállók és gyalogátkelőhelyek városszerte. Emellett a társaság a digitális fejlesztései során is kiemelt figyelmet fordít a látássérült ügyfelekre.
Dr. Walter Katalin kiemelte azt is, hogy a BKK azon dolgozik, hogy a fogyatékossággal élő emberek számára még hozzáférhetőbb és biztonságosabb legyen a közösségi közlekedés, így a jövőben megvalósuló járműbeszerzések során ezután is alapfeltétel lesz, hogy a buszok, trolik és villamosok külső hangos utastájékoztatását a közlekedési távirányítóval is el lehessen indítani.
OBJEKTÍV Hírügynökség 2024. december 3.
|