Eldőlt, hogy ki készítheti el a dél-pesti villamosfejlesztések tanulmánytervét a BKK-nak
Újabb szakaszába lép a dél-pesti villamoshálózat fejlesztésének tervezése. A Budapesti Közlekedési Központ kihirdette, hogy ki készítheti el a térség közlekedésfejlesztési projektjeit előkészítő, illetve megalapozó tanulmánytervet, amelynek célja, hogy műszaki és forgalmi szempontból megvizsgálja a Dél-Pesten tervezett fejlesztéseket – kiemelten a 3-as villamosvonal Pesterzsébetig tervezett meghosszabbítását, valamint a 42-es villamos vonalának lehetséges fejlesztését, meghosszabbítását –, és ezek egymásra gyakorolt hatását – értesült az OBJEKTÍV Hírügynökség a Budapesti Közlekedési Központ közleményéből.
A BKK eredményesen lefolytatta a komplex hálózati és műszaki-forgalmi tanulmányterv készítésére kiírt feltételes közbeszerzést. A nyertes ajánlattevővel várhatóan év végéig lezárul a szerződéskötés folyamata.
A TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. nettó 238,72 millió forintért készíti el a tanulmánytervet, és többek között feladata, hogy
• megvizsgálja a Dél-Pesten tervezett valamennyi közlekedésfejlesztési projekt egyes változatainak forgalmi és műszaki szempontú egymásra hatását, valamint
• hálózatszervezési tanulmánytervet készítsen, hogy a projekt a legjobban illeszkedjen a közlekedők igényeihez.
A tanulmányterv tervezési területe magában foglalja egész Dél-Pest területét, hiszen a térség változásainak egymásra gyakorolt hatását így lehet a legjobban megvizsgálni. A tanulmány kiterjed a 3-as villamos tervezett pesterzsébeti, illetve a 42-es villamos tervezett és meglévő szakaszai térségében lévő közösségi közlekedési hálózatra (például a 2B, az 52-es és a 62A villamos szerepére), valamint a fenntartható közlekedési módok támogatására és az élhető, akadálymentes közterületek kialakítására is.
A tanulmányterv elkészítése tervezetten az Európai Unió „Fővárosi kötöttpályás előkészítési projektek” (IKOP Plusz-1.1.0-23-2024-00002) programjának finanszírozásával valósul meg, a BKK korábban benyújtott pályázatának az elbírálása folyamatban van.
A tanulmányterv összeállítása körülbelül fél évet vesz igénybe, a várhatóan szintén európai uniós finanszírozású közlekedésfejlesztési projektek – a 3-as és a 42-es villamosvonal fejlesztése és meghosszabbítása – pontos műszaki tartalmát arra alapozva lehet majd kialakítani.
Bővülő hálózat, átszállás nélküli kapcsolatok
A BKK tervei szerint számos, a villamosokat érintő fejlesztés lehet Budapesten 2030-ig, amelyek remélhetőleg európai uniós társfinanszírozással valósulhatnak meg. Ezek közé tartoznak a dél-pesti villamoshálózat fejlesztései is az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz-1.1.0-23) keretében.
A tervezett fejlesztéseknek köszönhetően
• kényelmesebb és versenyképesebb lehet a közösségi közlekedés a XX. kerületben: a 3-as villamos hosszabb útvonalon, egészen a Pesterzsébet központjában lévő lakótelepig közlekedne;
• a 42-es villamosvonal meghosszabbításának eredményeként a jelenleginél sokkal gyorsabban és kényelmesebben lenne elérhető az M3-as metró a XVIII. kerületi Gloriett lakótelepről, a Szent Lőrinc- és Havanna-telepről, és lényegesen könnyebb lenne megközelíteni a Kispesti temetőt, valamint a Bozsik Arénát is.
A projektek egyik fontos eleme a társadalmi egyeztetés: a BKK 2024. júniusban a 42-es villamosvonal meghosszabbításáról, augusztusban Pesterzsébet tervezett villamoshálózatáról juttatott el kérdőívet a fővárosban közlekedőkhöz, hogy megismerje igényeiket és javaslataikat. A tanulmányterv kidolgozásakor a tervező felhasználja beérkezett válaszokat.
OBJEKTÍV Hírügynökség 2024. november 28.
|