Magyar fejlesztés segíthetne szmogriadó esetén

Már fellélegezhetnek Pécsett, Székesfehérváron, Miskolcon, Tökölön és Százhalombattán is, és Debrecenben sincs már érvényben a szmogriadó riasztási fokozata. Egy magyar fejlesztésnek köszönhetően, a jövőben szmogriadó esetén javulhatna a tájékoztatás, és többek között a piros és fekete matricával autózókat is egyszerűbben kiszűrhetnék a forgalomból – értesült az OBJEKTÍV Hírügynökség.



„Az elmúlt hetek szmogriadói számos problémát hoztak felszínre. Ilyen az a több tízezer autó, amely vizsgáztatáskor tévedésből kék helyett piros matricát kapott, és így önhibáján kívül helytelen környezetvédelmi besorolásba került. Vezetőik – a tévedésről mit sem sejtve - kénytelen voltak otthon hagyni az autójukat vagy vállalni a százezer forintos bírság kockázatát. Ennél azonban súlyosabb probléma az ellenőrzési rendszer hiánya.” – mondja Máthé József mérnök, annak a magyar fejlesztőcsoportnak a vezetője, amely egy új forgalomfigyelő technológiát dolgozott ki.

Az Európai Unió közlekedéskontrollra vonatkozó irányelve elsősorban a folyamatosságot és az automatizálást támogatja. Magyarországon nincs ilyen rendszer. Akihez a híradásokon keresztül nem jut el a szmogriadóval kapcsolatos információ, és a tiltás ellenére kimegy a forgalomba, elvileg büntetésre számíthat. Az ellenőrző-rendszer hiánya miatt azonban ez a büntetés gyakran elkerülhető. Így az esetleges büntetésekből befolyó bevételek is garantáltan alacsonyabbak, mintha a rendszer az autósok érdekében először tájékoztat, majd automatikusan figyelmeztet, és ha ennek ellenére sem tart vissza valakit szmogriadó esetén az autózástól, akkor büntet. Ráadásul így a visszatartó hatás sem érvényesül, és a riadó nem éri el a célját, a városokban ott marad a szálló por és a rossz levegő.

Az új magyar közlekedés-monitoring technológia a közlekedéssel kapcsolatos rendszerek általánosnak nevezhető problémáit orvosolja. „A meglévő rendszerek kiépítése többnyire rendkívüli erőforrásokat igényel, ezért az ellenőrző mechanizmus automatizálására és működtetésére nem jut fedezet. Az a forgalomfigyelő technológia, amelyet a mérnökcsoportunk létrehozott nem teremt kibúvót. Az utakra kihelyezett érzékelők (intelligens kamerák) egy központi adatbázishoz csatlakoznak, ami teljesen feleslegessé teszi például a matrica-kiosztást, így kizárja a most előfordult tévesztés lehetőségét is – mondja a Hexium mérnöke. „Nem a büntetés és a számonkérés lenne a cél, hanem a figyelmeztetés. Az online üzenetküldés mellett olyan figyelmeztető táblák kihelyezése is indokolt lenne, amely percről percre tájékoztatja az embereket a szmogriadóról.” – teszi hozzá Máthé József, a Hexium mérnökcsoport vezetője.

A forgalmas csomópontokhoz, a városba vezető utakhoz, csatlakozási pontokhoz ugyanolyan változtatható jelzésképű táblákat lehetne helyezni, mint amilyenek az autópályákon vannak, illetve azokat a meglévőket, amelyek a városok közelében vannak, fel lehet használni. A forgalomfigyelő-rendszer mindeközben központilag kiszűri a nem engedélyezett autókkal közlekedőket az utakról, illetve a bírságolást is központilag szervezi. Közvetett haszon, hogy az emberek időben való tájékoztatása révén a levegő szennyezettsége is csökkenhetne a kritikus napokon.

A szmogriadó nemcsak a fővárost, de a vidéki nagyvárosok többségét és számos pest megyei települést is érintett. Ha az új közlekedés-monitoring rendszer országosan működne, az a rendőrség számára felszabaduló erőforrásokat jelenthetne. A technológia telepítése a járulékos előnyök miatt lényegesen olcsóbb, mint a meglévő rendszer működtetése. Az automatizálás kiváltaná az élő munkát, és a bírság behajtásának esetlegessége is csökkenne. Ráadásul az új magyar forgalomfigyelő technológia egyébként alkalmas a behajtási övezetek, a buszsávok, az útdíj-fizetés és a sebességtúllépés ellenőrzésére is.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2011. november 24.

A Web-oldalon található cikkek és fotók ingyenesen és szabadon felhasználhatók, de kizárólag az Objektív Hírügynökség, mint hírforrás feltüntetésével.
hirdetés